Jdi na obsah Jdi na menu
 


Výživa mladého sportovce

Převzato ze stránek : http://www.fkblsany-pripravka.estranky.cz - upraveno

Často se vyskytují tyto problémy :

- problémy ve složení stravy a v denním rozložení jídel
- krátký interval mezi obědem a počátkem pohybové aktivity.

Před zátěží je tedy třeba zařadit lehce stravitelná jídla. Mladí sportovci by měli vydatně snídat a svačit.

2-3 hodiny před zátěží - poslední větší jídlo, lehce stravitelné, na bázi složených sacharidů.

0,5-1 hod před zátěží - banán, jablko, sušené ovoce, pomeranč, přesnídávka, müsli tyčinka.

Ihned po zátěži - müsli tyčinka, banán, hypotonický nápoj.

Za 1,5-2 hod po zátěži - jídlo na základě polysacharidů ( polévka - vývar se zavářkou, těstoviny, rýže, brambory, pečivo ... ).

Děti a mládež špatně tolerují extrémní teploty. Nemají dostatečně vyvinut pocit žízně a produkují méně potu, tudíž je třeba zajistit dostatečný příjem tekutin nejen během dne, ale i během tréninku či zápasu.

Doporučuje se :

1-2 hodiny před pohybovou aktivitou - cca 300ml nápoje ( ovocný čaj, voda, ředěný džus )

v průběhu aktivity - 150ml - 200ml ( ovocný čaj, voda, ředěný džus, sportovní nápoj ) každých 20 minut

po skončení : - 400ml - 500ml ( ovocný čaj, voda, ředěný džus, sportovní nápoj )

Potom následuje běžný pitný režim. Voda může být doplněna i konzumací ovoce a zeleniny.

Suplementy vitamínů, minerálů a bílkovin nejsou u mladých sportovců s odpovídajícím energetickým příjmem doporučovány, pokud to krátkodobě nevyžaduje jejich zdravotní stav.